sjukling

stannade hemma idag eftersom jag kräktes inatt. men jag tror inte att det var kräksjukan eftersom jag mått fin fint hela dagen. har inte gjort mycket förutom sovit & kollat lite Oprah. idag var nog inte den smartaste dagen att vara sjuk på eftersom vi hade två prov, och nu blir de flyttade tills måndag för min del vilket betyder:

- Måndag -

troligen spanska & religonsprov
- Tisdag -
engelska läxa & matte prov
- Onsdag -
om jag inte gör religonen på måndag så blir det idag
- Torsdag -
ingenting
- Fredag -
Biologi-&Kemiprov

tufft. vi får väl se hur det kommer att gå.
imorgon blir det i alla fall iväg och jobba på äälskade hellmans. har ni ingenting för er är ni välkomna att säga hej eftersom det troligen kommer vara mycket folk, det är någon talagnjakt och skit på stan, och jag kommer behöva alla glädjande hej som jag kan få :)

nu blir det att poppa popcorn och sen LET's DANCE

jobbig vecka

fan vad det varit jobbigt denna vecka, och än är den inte slut. har haft tjernobylarbete och ska ha religonsprov, matteprov, spanska prov & biologiprov innan nästa fredag. herre min gud låt mig få slippa! gör verkligen inget annat än pluggar och det märks på inläggstorkan.

friluftsdag var det idag. tack vare det så sov karoline över hos mig ons-tills idag :) vi var först och bada&sola på badet igår med paulina. bruna som vi var tog vi oss sedan till coop för att handla fruuukt till en, åter igen, skitgod fruktsallad. 200 kronor fattigare gick vi hem till mig och åt. efter allt mumsande drog vi oss till sängen för att sussa en god natts sömn med en hel timmes extra sömn än i vanliga fall. hurtiga och pigga vaknade vi imorse, steg upp i raskande fart och karro tog tag i att ge mig frukost (vilket annars inte ingår i min morgonsrutin). havregrynsgröt, sylt & fruktsallad blev en kanon frukost och en bra start för en promenad till rosvalla för bowling klockan 9. vinnare blev karro med 264 poäng mot mig och paulina. vidare iväg till paus för en otroligt god pastsallad som vi tog med hem till mig; karoline, safiya, ikram, saynab och jag. efter godis, pastasallad och kattfobi drog vi oss till skolan för dagens eftermiddagsaktivitet; FRISKIS&SVETTIS. vilket förövrigt jag och karro troligen ska ge oss på imorn. inte gympa utan något helt nytt.... SKIVSTÅNG&SPINNING! det kommer bli en upplevelse utöver det vanliga.

jag är sjukt trött (vilket troligen märks på inlägget) men trots det måste jag ta mig ann religonen & spanskan...

Österrike, Obertauen 2009 i bilder

väntande på bussarna, dit resan.
från vänster: Karin, Rasmus, Marcus, Pappa, Stina, Jonna

fortfarande väntande på bussarna... jonna tog dig en tupplur

från onsdagen då det var lite finare väder

här står jonna&jag (det är hennes rumpa som sticker fram) brevid liftarna och på bilden
ser ni hotellet som är på andra sidan gatan. det ni ser till vänster av bilden är en lift och också den
tråkigaste backen.

närmast: Marcus, Stina och någon okänd österrikare.
det ni ser ovanför Marcus huvud, plastbåset, är ett vindskydd som jag tycker är
den smartaste uppfinningen någonsin (på den här bilden har vi det inte nerfällt). skit bra
mot blåst&storm så man slipper frysa i liften.

bilden är tagen i torsdags, kolla himmlen bara.... ÅH

kanske inte lika fint i måndags.

den godaste efterrätten jag någonsin ätit. det är som pankaka som är uppdelad i småbitar
och stekt i typ florsocker. till det får man bär och sylt och åååååh vad det är gott.

man kunde ta kabinliften (den gula korgen) upp till ett mycket högre berg och där var utsikten
kanon.

det blev en himlans massa tumbrottning. och någon var ju överlägsen under hal veckan....
det är ju bara och ta sig en titt på bilden, vems tumme är överst? (a)
annars körde vi "sug-leken" för att underhålla oss på kvällarna. sug-leken är när man sitter i en ring
och ska föra över ett kort, från mun till mun utan att använda händer. det man gör är alltså att suga in kortet samtidigt som någon ska suga kortet till sig sjävl för att passa vidare.... svårt att förklara men oj vad vi skrattade.

Marcus, i mitten ,
lovade att stå för underhållningen hela veckan. och visst höll han vad
han lovade fast vi andra var ju inte sämre vi. speciellt rasmus som bidrog med BALLA-BALLA-LEKEN.
Från vänster: Karin, Marcus, Stina i kapinliften påväg upp.

avslutar med den här fina bilden från toppen av kabinlifts-berget.

jag vill tacka alla som var med på resan och som gjorde den så sjukt bra, TACK!
idag har jag inte gjort mer än att lagt in alla bilder på datorn, packat upp och städat. ska kanske hinna ta mig till posten men vi får se hur det blir med det.

Österrike, Obertauen 2009

nu är jag hemma efter en veckas skidåkning och snö. fyfan vad kul jag har haft det, oj oj oj. tänkte först ta att sammanfatta resan i ord och sen slänger jag in bilder.

Flygresan dit:
Familjerna Linderholm, Fagerlund, Gotowiec och Forssberg samlades på Skavsta klockan 10.00. vid inchekningen stötte jag på kalle (han jobbar/praktiserar på skolan) och han fixade lite och gjorde allt på Skavsta så mycket lättare. lite förtur här och lite incheknings pill där och vips var vi klara, TACK KALLE! flygturen tog två timmar ungefär och väl framme i Klagenfurt fick vi vänta på buss som skulle ta oss vidare. Karin (Mamma Linderholm) var en av få som kunde tyska i våran grupp och hon fick ringa till hotellet två, tre gånger och vi fick information om att bussarna var på väg. när de väl kommit tog vi damer en buss och herrarna en annan. Karin skulle egentligen skälla ut chauffören (vi hade fått vänta i 1 h 15 min) men vi skonade honom när han såg så nervös ut. vi trodde att det var det enda dåliga som hänt och skulle hända, men oj vad det skulle bli mer.

Hotellet:
Silvia var nog den servitrisen som fick det att vara extra roligt under middagarna. hon sprang runt med en hink fylld med snö som hon hällde rakt över oss när vi skulle in i hissen och gav oss skumma blickar. den kvinnan var galen. annars var hotell-upplevelsen helt okej, skit god mat och bara 10 meter från liftarna. fast en kväll fick vi vänta på maten i 50minuter och då blev vi lite arga och inte blev det bättre av att kycklingen vi fick var blodig. SENARE upptäckte vi också, sista natten, en mus springandes i hotellets lobby. vi som var där nere vid den tiden, vi yngre, blev hysteriska och skrek. sjuk äckligt

Skidåkningen:
rätt dåligt väder de första 2 dagarna, söndag&måndag. målningt och lite dimmigt men helt okej att åka i endå. backarna var otroligt bra, långa och lagom branta. fast vissa var otroligt uppåkta så då blev det inte mycket till snabb skidåkning utan snarare slalom genom alla skidskolor. på tisdagen var det så dåligt väder att alla stannade "hemma" och vi fick underhålla oss med film och åter mera film. på onsdagen var det till och med lite sol och inte alls så dimmigt längre. då drog vi ut i backarna hela dagen. torsdagen blev ännu bättre och ännu mera soooooooool. varmt var det också och jag svettades som en gris. sista skidåkningsdagen, fredag, var det bara vi kvinnor som dorg oss ut i snöstormen men vi drog oss hemmåt igen efter lunch eftersom det var så dålig sikt.

Hemresan:
det räcker egentligen bara med ett ord: K A O S
vi hade beställt bussar till klockan halv 12 eftersom bussresan tar 2 timmar och planet lyfte tio över tre. vi åt frukost och hade så mycket tid över att vi fikade i baren. klockan blev halv 12 men inga bussar hade kommit. hon i receptionen sa att de var sån storm ute att bussarna blir lite försenade, hon sa att senast klockan 12 skulle de stå utanför. vi väntade och väntade och klockan blev tillslut tolv. då sa Karin till igen och receptionisten ringde ett samtal och sa att om max 3 minuter kommer de. vi gick utanför dörren och efter att ha frågat samma fråga 20 gånger, svaret blev detsamma "drei drei drei" (tre tre tre), kom två bussar en halv timme senare. då blev det kaos igen. den första minibussen hade inte skidhållare vilket gjorde att den andra bussen fick ta alla skidbagar, 5 st. vi bestämmde att vi skulle åka Fagerlund/Gotowiec i den första och Linderholm/Forssberg i den andra. när vi trodde att det värsta var över upptäckte vi att våran minibuss hade för lite platser. sju istället för åtta....suck. jag, stina och niklas fick dela på två säten och äntligen bar det iväg till flyplatsen, nu var klockan halv 1. vi alla trodde NU att det värsta var över men nej, det kom mer. Obertauen ligger i en dal så att ta sig till Klagenfurt betyder mycket vägar som slingrar sig och går upp&ner. först stannade våran chaufför efter 5 minuters bilåkande för att fixa vindrutetorkaren. efter en halvtimme till stannade han för att fylla på spolarvätska. efter yttligare en timme stannade han igen och Bosse (Pappa Fagerlund) vänder sig om och säger till oss "jag tror bilden kokar". vi stod i mitten av en uppförsbacke och bilen orkade inte mer. detta betydde att om inte bilen skulle ta oss längre var vi tvugna att vänta på någon annan som skulle hämta oss. vi hörde chauffören säga ordet "katastrofa/katastrof" hela tiden och inte fick det oss att bli lugnare heller. vi höll en tumme var och efter en kvart försökte chauffören få igång bilen. första försöket, andra, tredje.....den gick igång! jag somnade en stund därefter och sedan var vi äntligen framme. incheckning och kontroller fick gå i hyperfart eftersom vi var sjukt sena och sedan var vi äntligen placerade i varsin hård plast stol i Ryanairs flygplan till Stockholm Skavsta.

jävlar var långt det blev!
/ linda

Dag 1

backarna var ljuvliga! kanske en aning mycket snö och rätt lite uppakt men helt okej. :)
jag , stina, rasmus & marcus tog oss en tus pa egenhand och hamnade i lite roligare backar.

nu blir det coooola

helluuuu darlings

sitter här i pa hotellets dator och brevid mig i en soffa sitter det resterande gänget med Melodifestivalen Live i datorn. flygresan var skit bra och bussturen var inte ett dugg plagsam. (Y)

imorn blir det förhoppningsvis skidor, beror pa vädret. men vi hoppas pa och marcus har ju lovat att sta för underhallningen och det hoppas vi ocksa stämmer! är sma trött och frukosten ska tydligen stänga halv 9 sa det blir ingen sovmorgon.

ta hand om er nu i avlanga sverige!

nu bär det av

klockan är 08.06 och hela familjen Gotowiec är uppe och står på benen. vi åker hemmifrån klockan halv elva och planet lyfter 12.35. två timmars flygning blir det då till Klagenfurt och sedan en två timmars lång buss tur till Oubertauen (?). har packat allting nu, från tofflor till plattång.
halv 10 ska jag springa upp till paulina och ge henne en hej-då-kram + mina nycklar. så får vi hoppas att hon håller ett extra öga på huset.

vi ses om en vecka hörni! <3

ÖSTERRIKE

åååh nu smäller det. snart snart snart sitter jag i en av Ryanairs osköna gulblåa stolar och har målet inställt på Oubertauen (?). fan vad bra det kommer bli! FYFAN hotellet ligger typ precis vid liften och backarna ser sjukt bra ut på bild...... åh jag vill sova nu!

sen är det ju ett STORT + att marcus ska med, han har ju lovat att stå för underhållningen så nu litar jag på det.
jag åker hem nästa lördag, vecka 8 alltså så jag är lite orolig för mitt bloggberoende. jag kommer ju inte kunna skriva blogg och framför allt inte kunna läsa någon. kanske kan bästaste karoline hoppa in och memorera vad som händer i bloggvärlden? (a) paulina har nämligen redan tagit sig uppgiften att antecka vad som händer i de serier jag följer så på den punkten är allt fixat.

haha, ni ska se hur det ser ut i mitt rum&badrum för tillfället. POST-IT lappar ööööverallt.
" glöm inte tandborsten! "
" SHORTSEN LINDA! "
" lipsyl i fickan "
" sminket i väskan OBS! EJ TANDKRÄMEN! "
massoooooor, det kryllar av dem här hemma. men det är ju för min minnesförlust och för min minnessvaghet, jag minns ju aldrig någonting. som att jag ska ringa ett samtal till någon... sådant glömmer jag alltid bort (paulina blir galen).

aja, ni får ha ett bra sportlov och så ses vi om en vecka!
PUUUS & TA HAND OM ER

mamma miaaaaa

dagens: (lite mörk&suddig)
svart kofta - h&m
grå lång t-shirt - h&m
strumpisar - lindex
nitpumps (syns knappt) - din sko
runt halsen har jag lite av mammas ringar i en lång svart tråd

att man kan ha så kul på en "mamma-mia träning" var något jag inte trodde. vi vek oss av skratt åt jenny roliga kommentarer och allt annat kul. vi ska nämligen sätta upp mamma mia, jag och lite andra gilrs&boys från 9:an för att samla pengar till Polenresan som går av stapeln i maj. det ska bli musikal och massor med musik&fika. tack tjejer&kille för en bra eftermiddag! restan av skoldagen gick väldigt snabbt och det känns som fredag imorn men icke sa nicke det är bara torsdag. klockan 1 skulle alla åttor och nior till gympasalen för någon afrikansk uppvisning i dans&musik. trist tyckte vi men när dem drog igång.... g a l e t . vi stod på bänkarna och hoppade, skrek, klappade och shakade loss! det var ett sånt jäkla drag för att vara en skoldag så på mattelektionen efter var det väääldigt tyst. troligen för att alla fått tinitus av trummorna (Y)

nu sitter jag här och frossar bland alla vårkläder som kommit in på alla webbshoppar...! man blir ju en aning sugen på att klicka och klicka hem allting. speciellt efter att ha sett karolines dösnygga randiga tunika/tröja från Glitzy som hon fick hem igår.......

nu ska jag kolla vidare och sen slänga upp en liten härlig "vill ha - bild"

morrn sötisar!

här sitter jag helt klar och klockan är bara halv 8. riktigt skönt faktiskt, även om jag gick upp kvart i sex för att tvätta håret.....
vädret är väl sisådär och trots mammas protester så åker nog mina "nya" nit-skor på idag. jag hinner i och för sig ändra mig på den här kvarten som är innan jag ska gå men jag tror nog det blir nitisarna.

efter school är det "mammamiaträning" så jag är nog inte hemma förns klockan 4.
vi hörs då och tillsdess får ni ha en superdag!
/ linda

Och gissa vad? outfiten är fotade så jag slänger upp den när jag kommer hem

snart så!

att dagen skulle gå så fort var jag absolut inte beredd på! nu är det bara onsdag, torsdag och fredag kvar sen åker jag på lördagen! det ska bli så sjukt skönt. geografiprov hade bvi idag och det gick väl sådär, ett VG på sin höjd. men har man inte pluggat så får man ta och skylla sig själv (Y)
upptäckte också på matten att både karro & jenny har gjort klart kaptitlet om typ 2 sidor. jag har 25 sidor kvar och jag har absolut ingen lust att sitta i österrike och plugga, så nu i veckan blir det matte!

Alexandra är min ängel i nöden och ska jobba istället för mig på lördag eftersom det är min jobbdag men vi åker vid 10 på morgonen så jag hinner inte. har faktiskt inte jobbat ett dugg den här månden. troligen kommer jag vara "pank" den 20de... :/

pusss nu blir det mellis!

provresultat & redaktionsmöte

god kväll!
har haft en väldigt, förvånandsvärt, bra dag idag. hade korta och snabba lektioner och allt gick min väg. efter lunch fick vi reda på att vi skulle få se våra provresultat från NP del A svenska, alltså läsförståelse. det är en skala från 1-10 där 1-2 är IG, 3-5 är G, 6-8, VG och 9-10 MVG. jag fick en nia. ETT MVG! gud, jag är så stolt. jag hade inte ens förväntat mig mer än ett G. åh bra gjort linda!

klockan 16.00 var det redaktionsmöte nere på Frotté. vi gick igenom förgående och kommande nummer så allt är helt på g tills den 8 mars då nästa nummer kommer ut. såg ni mig i tidningen igår nudå? om inte bläddra fram till sidan 25 för att se våran allra första ungdomssida. när ni ändå bläddrar så bläddra fram till sidan 30 och hitta oss på 2:a platsen på Gerts Lista (a)

kom hem för en liten stund sen. ska ta och äta snart för att sen cykla till coop och handla lite med mamma. och tillsist plugg. geografiprov imorgon på Befolknings Historia & Stadsgeografi och så engelska läxa. (Y)

ta hand om er!

nästa lördag

Bakgruden: Google
haha fin ihop mixad bild på 3 minuter.... (Y)

hello darlings,
sprang ner på stan med mamma igår för att hitta skidkläder. hade redan bestämmt mig innan för att det skulle bli helvitt och som tur var blev det så också. nu kommer jag abolut inte frysa, speciellt inte med mina 500-kronors-tål minus 30-grader-vantar, och absolut inte klaga över att understället är noppigt.

jag är så himla taggad för österrike! det kommer bli så jävla bra och jag har stora förhoppningar på backarna&hotellet. om jag ska åka snowboard eller inte har jag inte bestämmt mig för ännu men jag tror att det bli skidor (eller vad säger du jonna?). vi åker nu på lördag, alla hjärtans dag, klockan 11.30. sen blir det 2 timmars bussresa när vi landat i Klagenfurt och sen är vi ääntligen framme. ÅH JAG LÄNGTAR!

pussss

nattugglan linda

här sitter jag, fortfarande ensam, i min säng med datron i knät. sedan förra inlägget har det blivit tv, drinkar och godis. al by my self, men jag har faktiskt njutiut av tystnaden och liksom bara kunna tänka på mig själv. :)

vad händer imorgon då?
jo jag ska dra med mig mamma-banken ner till stan för att inhandla skidkläder. det vill säga;
mössa, vantar, sockor, termobyxor, skidjacka och skidglasögon. sen blir det säkert en god fika/lunch och så lite mer shopping. vi ska också hinna gå till någon ny butik i stan (eller ny för mig, eftersom jag inte hört om den förut) men det nämner jag mer om när jag kommer hem imorgon.

jaha och vad mer. ne det är väl inget mer jag har på hjärtat. ELLER JO!
Jenny fyller år idag! känner lite skuld över det hela eftersom jag glömde bort det.... men i alla fall.
GRATTIS JENNY! :D

godnattiss

all alone... again

hej alla där ute!
mår ni bra? jag mår helt okej, trots nationella igår. gick väl bättre än väntat men jag är så sjukt osäker på vad jag skrev och om det överhuvudtaget blev bra. det återstår att se tills dess att resultaten är klara.

hade en lugn dag idag. karoline åkte iväg på spa efter spanskan den lycko-osten. hur skönt vore inte det? massage och lugn, inga prov och ingen stresss. åååh.
just nu sitter jag här helt ensam hemma eftersom resten av mi familia har åkt iväg på middag. jag valde att stanna hemma för att jag tänkte att det skulle bli skönt med lugn och ro. men nej , nu sitter jag här rastlös. :O
har i och för sig hunnit städa lite på rummet, kollat på tv och ätit och det är väl bra det.

får ursäkta för ett tråkigt inlägg.

nationella och semlebullar

hade nationella imorse och det gick faktiskt bättre än väntat. valde att skriva en krönika eftersom det verkade lättast, hann också med att skriva rent så jag passade tiden perfekt :)
efter det hade vi tydligen inställd fysik, vilket vi inte visste förns vi väntat i 20 minuter på lärarn. så vi gick och åt istället. hemkunskap stod sist på schemat och idag blev det att göra semlebullar. jätte degiga och söta men jag tryckte i mig hela två stycken.

om 20 minuter kommer paulina hit eftersom vi ska iväg på aerobics. kommer bli kul med ett pass som har en annan ledare än Helen som jag brukar gå till på måndagar. idag blir det Mia som leder det hela så vi får se hur det går. paulina har redan varnat för att det är svårt.... :|

NU: byta om
vi hörs sen!

inläggstorka!

nej nu har det inte blivit inlägg på en hel vecka! men jag har helt enkelt inte hunnit med. ni vet mitt nyårslöfte om att prioritera skolan först? det gällde nog mest den här veckan som varit. detta har jag hunnit med:

- Redaktionsmötet på Frotté gick strålande. det visade sig att Matilda, min granne, och skulle dit och under mötet så visade det sig att nästan alla kände alla sen förut. vi hade ett till möte på torsdagen också och första ungdomssidan kommer nu på söndag. :)
- Mamma & Pappa åkte till Polen i torsdags, så jag och niklas var hemma ensamma ända till lördag. blev inte mycket mer gjort än att dega hemma i soffan tillsammans med paulina och kolla på SATC.
- Vi hade föredrag i Engelskan och jag&paulina klarade oss galant.
- Jag & Karoline gjorde världens, troligast, godaste fruktsallad. vi gick till ica&coop på onsdagen och handlade frukt som vi kände till och som vi inte kände till och sedan kom paulina ner till oss. litchisplommon och granatäpple åkte med och så en kokosnöt. den där nöten var riktigt svår att knäcka, vi fick nämligen aldrig upp den.
- I lördags fyllde stumpaan hela 16 bast. <3
- Jag hann göra mitt gymnasieval i lördags och lämmnade in den på deadline dagen i måndags.
1. Sam-Ekonomi
2. Sam-Media
3. Sam-Sam
- Jag gick på en shoppingrunda alone i söndags och fick väldigt mycket bra inhandlat (slänger upp ett nytt inlägg snart)
- Nationella Prov i Sv. läsförståelse hade vi igår och det gick väl sådär. tiden räckte inte till och jag mådde riktigt illa.

ojoj , det blev rätt mycket.
idag då. vi hade en kort dag med sluttid på 14.05 vilket var otroligt skönt. har också blivit gudmor idag och därför också fått en gudfisk. jag är nämligen gudmor till karolines söta guldfisk Sture. Jag känner verkligen lite press och så innebär det ju stort ansvar att ha hand om en livs levande fisk om karoline av någon konstig anledning skulle gå upp i rök.

Nationella Prov i Sv. uppsats. det blri det imorgon med start 8.30. tänkte att jag ska gå och lägga mig väldigt skapligt: inte senare än 22.00!
jag hoppas att jag kan hålla det nu också eftersom att det tidigare i veckan inte gått så bra med det.

NU: lägga in bilderna på datorn